7 tipp a megfelelő digitális marketing tanácsadó kiválasztásához
1. Tudd pontosan, mit szeretnél elérni
Mielőtt bárkit felkeresel, fontos, hogy legalább nagy vonalakban tisztázd az üzleti céljaidat. Nem elég annyit mondani, hogy „több vevőt szeretnék”, érdemes konkrétabban fogalmazni: több ajánlatkérésre vágysz, online értékesítést növelnél, vagy a márkaismertséget szeretnéd felépíteni. Egy digitális marketing tanácsadó akkor tud igazán segíteni, ha látja, mihez kell igazítania a stratégiát. Ha te magad sem tudod, mit vársz tőle, könnyen csalódás lesz a vége, mert mindenki mást ért „siker” alatt. A jó cél nem feltétlenül bonyolult, de legyen mérhető, időben behatárolható és reális a jelenlegi helyzetedhez képest.
2. Nézd a szakmai hátteret, ne csak a szimpatikus stílust
Egy profi digitális marketing tanácsadó mögött látszik a szakmai múlt: korábbi projektek, esettanulmányok, referenciák, piacismeret. Nem baj, ha jó fej, de önmagában a szimpatikus kommunikáció még nem hoz eredményt. Kérdezz rá, dolgozott-e már hasonló iparágban, vagy meg tudja-e mutatni, milyen konkrét eredményeket ért el más ügyfeleknél. Nézd meg, mennyire átláthatóan beszél a módszereiről: el tudja-e magyarázni egyszerűen, hogyan jutnátok el a jelenlegi helyzetből a kitűzött célokig. Ha csak általánosságokat kapsz („megnyomjuk a socialt, meg felfuttatjuk a brandet”), az intő jel lehet.
3. Legyen tiszta a költségkeret – és az, mit kapsz érte
Gyakori feszültségforrás, hogy a vállalkozó fejében egy összeg, a tanácsadó fejében pedig egy teljesen más csomag van. Mielőtt belevágtok, beszéljétek át részletesen, hogy a díj mit tartalmaz: stratégiaalkotást, megvalósítást, kampánykezelést, riportokat, konzultációkat. Egy felelős marketing tanácsadó segít priorizálni, mire érdemes első körben költeni, és mit lehet későbbre hagyni. Fontos, hogy ne csak a költséget nézd, hanem a várható megtérülést is: mit jelent számodra anyagilag, ha egy jó rendszer már havonta plusz 5–10 új ügyfelet hoz. Így nem kiadást, hanem befektetést látsz a díj mögött.
4. Ellenőrizd, hogyan gondolkodik a célközönségedről
A jó digitális marketing tanácsadó első kérdései között szerepel, hogy ki a célcsoportod, milyen problémájukra adsz megoldást, és hol éred el őket. Ha valaki azonnal eszközökkel kezd („csináljunk TikTokot, futtassunk Google Ads-et”), anélkül hogy a vevőidről beszélne, az gyanús. Kérdezz rá, hogyan kutatja fel a célcsoportod igényeit, milyen adatokat használ, és hogyan építi ezekre a tartalmat és a kampányokat. Egy tapasztalt marketing tanácsadó számára a célcsoport nem demográfiai adatlap, hanem nagyon konkrét helyzetekben és motivációkban gondolkodó emberi csoport.
5. Figyeld, hogyan kommunikál – már az elején
A közös munka sikerét nagyban meghatározza, mennyire jól tudtok egymással kommunikálni. Már az első konzultáción kiderül, hogy a digitális marketing tanácsadó mennyire figyel rád, visszakérdez-e, összefoglalja-e, amit hallott, és ad-e értelmes, röviden érthető válaszokat. Beszéljétek át, milyen rendszerességgel kapsz riportot, hogyan tudtok egyeztetni, milyen formában jelzi az eredményeket és a teendőket. Ha már az elején kaotikus, csúszkáló határidős, nehezen elérhető, az később csak erősödni fog. Egy jó marketing tanácsadó nem csak szakmailag erős, hanem projektmenedzsmentben is megbízható.
6. Állapodjatok meg reális elvárásokban és mérőszámokban
A digitális marketing nem varázslat, hanem folyamat, amelynek idő kell, amíg beérik. Ezért fontos, hogy a közös munka elején tisztázzátok, mit lehet reálisan elérni 3, 6 vagy 12 hónap alatt. A jó digitális marketing tanácsadó nem ígér azonnali csodát, viszont segít számodra is érthető mérőszámokban gondolkodni: weboldal-látogatók, ajánlatkérések, konverziós arány, kosárérték, hirdetési megtérülés. Ha előre látod, mi alapján értékelitek a közös munkát, könnyebb lesz eldönteni, hogy megéri-e folytatni, bővíteni, vagy módosítani a stratégián.
7. Kezdjetek kisebb, jól körülhatárolt projekttel
Ha bizonytalan vagy, érdemes egy kisebb, jól definiált feladattal indítani a közös munkát. Ez lehet például egy audit a jelenlegi marketingedről, egy kampánytervezés vagy egy konkrét csatorna (pl. Google Ads, Facebook-hirdetések) átvétele. Így kiderül, hogyan dolgozik a marketing tanácsadó, milyen minőségű anyagokat kapsz, mennyire gördülékeny az egyeztetés, és milyen gyorsan jönnek az első eredmények. Ha ez a „tesztprojekt” jól megy, sokkal magabiztosabban tudsz hosszabb távú megállapodást kötni, és bátrabban ruházol be egy komplexebb digitális marketing stratégiába is.
Marketing Professzorok – digitális marketing tanácsadó partner, aki a növekedésen dolgozik
Ha olyan digitális marketing tanácsadót keresel, aki nem sablonmegoldásokkal dolgozik, hanem a te vállalkozásodra szabott stratégiát épít, érdemes a Marketing Professzorok csapatával beszélned. Ők nem csak kampányokat kezelnek, hanem teljes rendszert alakítanak ki: az első auditoktól kezdve a stratégián át a megvalósításig és folyamatos optimalizálásig. Céljuk, hogy a marketing ne ad hoc feladat legyen, hanem kiszámítható növekedési motor a cégedben. Ha szeretnéd, hogy a digitális jelenléted végre ne csak „legyen”, hanem valóban ügyfeleket hozzon, egy beszélgetés a Marketing Professzorokkal jó kiindulópont lehet.